media_144465118655813700

A trişat pentru a deveni liderul pieţei auto mondiale, a subminat reputația „ingineriei germane” și a înşelat milioane de cumpărători. Cum va arăta industria auto după „Diesel Gate” este greu de anticipat, scandalul Volkswagen amplificându-se de la o zi la alta.

Coverstory

No more lies

A trişat pentru a deveni liderul pieţei auto mondiale, a subminat reputația „ingineriei germane” și a înşelat milioane de cumpărători. Cum va arăta industria auto după „Diesel Gate” este greu de anticipat, scandalul Volkswagen amplificându-se de la o zi la alta.

Nu peste mulți ani, când autovehiculele plug-in hybrid şi electrice nu vor mai reprezenta excepţia şoselelor, ne vom aminti, cu nostalgie, de septembrie – începutul sfârşitului industriei auto clasice. Amintiri mai puțin plăcute vor avea nemții de la Volkswagen, ale căror pierderi, conform estimărilor Credit Suisse, vor fi de aproximativ 78 de miliarde  de euro, adică mai mari cu circa 60% decât relativ recentul Deepwater Horizon (2010), considerat cel mai mare dezastru ecologic din secolul XXI. Este de înțeles, în acest context, temerea cancelarului Angela Merkel, care, la scurt timp după declanșarea mega-scandalului, a cerut ca „situaţia în care se află compania (emblemă a Germaniei – n.n.) să fie clarificată de urgenţă pentru găsirea celor mai bune soluţii”. Indiferent de cum se vor mișca lucrurile, soarta motorului diesel pare pecetluită, dacă luăm în considerare previziunile analiştilor germani, care susțin că piaţa diesel europeană va scădea până în 2022 de la 53% la 35%.

Până unde s-a mers cu minciuna?

Cum era de așteptat, a fost necesară o scânteie pentru ca scandalul să se extindă cu rapiditate asupra întregii industrii auto. Astfel, la scurt timp după declanșarea Diesel Gate, procurorii germani au demarat o anchetă împotriva fostului director general al grupului VW, Martin Winterkorn, în timp ce Audi și Skoda, divizii ale aceluiași concern, au recunoscut că sunt afectate de scandalul manipulării emisiilor, fiind echipate cu softul care a permis grupului german să trişeze în timpul testelor de emisii poluante din Statele Unite. Câteva zile mai târziu, Clubul Auto German (ADAC), cunoscut drept o autoritate în domeniu, a emis un raport conform căruia unele dintre modelele diesel, rivale ale producătorilor auto germani, ar fi înregistrat un nivel al NOx-ului chiar și de 10 ori mai mare decât cel oficial, printre aceștia: Renault, Nissan, Hyundai, Citroën, Fiat (inclusiv Jeep) și Volvo. Acestora li se adaugă modele germane Mercedes și BMW, cu rezultate ceva mai bune la testul emisiilor de noxe decât ale rivalilor lor. În plus, un raport al ONG-ului Transport & Environment, a evidențiat o altă înșelătorie a constructorilor din industria auto, și anume că numeroase modele auto consumă de fapt… cu 40-50% mai mult decât este specificat în materialele de marketing.

Alte norme, aceeași piesă…

Odată scoase la iveală ipocrizia și practicile non-etice din industria auto, în goana nebună după profit, există numeroase voci care susţin, cu cifre şi cu argumente, că motoarele convenționale şi-au atins limitele, în condiţiile în care poluarea produsă de motoarele diesel era considerată deja unul dintre cele mai mari pericole pentru umanitate. Şi chiar dacă există temerea justificată că viitoarele reglementări şi anunţatele sancţiuni vor gripa, cu pierderi financiare pe măsură, o industrie care îşi revenise cu greu de pe urma crizei economice, autovehiculele pe carburanţi petrolieri nu pot dispărea în totalitate, indiferent cât de nocive și de cancerigene sunt noxele eliberate de acestea în atmosferă, şi nici marii jucători de pe piaţa auto.


În Europa, aproape 180.000 de oameni mor anual din cauza poluării, care produce de până la 10 ori mai multe victime decât accidentele rutiere. La nivel mondial, 3,3 milioane de persoane își pierd viața anual ca urmare a poluării produse de activitatea umană.


Cu totul altele vor fi însă regulile jocului de azi înainte. Sau, mai exact, de la începutul anului viitor, când vor fi puse în aplicare deciziile celui mai important summit de până acum pe tema schimbărilor climatice, care va avea loc la Paris, în luna decembrie. Un summit care va avea pe agendă, pe lângă chestiunea soluționării reducerii drastice a poluării şi trecerii urgente la o economie „fossil-free”, şi problema diesel – motorul care echipează mai mult de jumătate din parcul auto al Europei şi aproape în totalitate transportul greu și utilajele.

Fără combustibil până în 2050

„Scandalul Volkswagen arată de fapt că am atins limita a ceea ce este posibil să facem cu maşinile pe benzină şi motorină. A venit timpul să ne îndreptăm spre o nouă tehnologie”, a declarat, simțind miros de sânge pe piața auto, „profetul” Elon Musk, CEO-ul Tesla Motors. De altfel, ideea trecerii la autovehiculul electric nu este una nouă, strategia Comisiei Europene (CE) fiind ca, până în 2030, jumătate dintre maşinile care circulă în oraşe să fie electrice, iar până în 2050, să se elimine treptat a autoturismele pe combustibil. Dacă procesul trecerii la mașinile hibride plug-in și electrice va fi accelerat de scandalul Volkswagen rămâne de văzut, reacția consumatorilor neputând fi controlată de teorii și de strategii guvernamentale. Drept dovadă, în septembrie, vânzările grupului VW au crescut în SUA (!) cu 6,3% faţă de septembrie 2014, ca urmare a discounturilor de şase ori mai mari făcute de dealeri după declanşarea scandalului emisiilor…

Cum este afectată România de scandalul Volkswagen?

Dacă pe plan mondial sunt afectate 11 milioane de mașini Volkswagen: 5 milioane de mașini Volkswagen, 2,1 milioane Audi, 1,2 milioane Skoda, 700.000 Seat, 1,8 milioane de vehicule comerciale VW și alte 200.000 din restul mărcilor din grup, în România există 105.000 de autovehicule ale concernului german afectate de scandalul manipulării emisiilor, potrivit ministrului Transporturilor, Iulian Matache. „Pentru a elimina presupunerile privind numărul de astfel de autovehicule ce au fost înmatriculate în România, au fost eliberate cărți de identitate pentru 105.000 de autovehicule, din care 56.000 noi la data înmatriculării și 49.000 aveau statut de vehicul utilizat, adică second hand. De asemenea, se află pe stoc, nevândute, la dealerii Volkswagen, circa 300 de autoturisme pentru care nu vor mai fi eliberate cărți de identitate până la rezolvarea problemelor. Aceste autovehicule nu vor mai putea fi vândute”, a  explicat ministrul Transporturilor din România.

La rândul său, Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a precizat că statul român se va îndrepta sau împotriva producătorului sau împotriva reprezentantului de drept al Volkswagen în România pentru recuperarea prejudiciului din taxa de mediu. Ministrul Grațiela Gavrilescu a ținut să sublinieze că sumele respective nu vor fi recuperate în niciun caz de la populație, întrucât persoana care a cumpărat o astfel de mașină a fost de bună credință, a plătit o marcă și a dorit să achiziționeze o mașină fără abateri de la standard.

Dieselgate – cronologie


18 septembrie

VW Group este acuzat cu probe de Autoritatea de Protecţie a Mediului din SUA (EPA) că a manipulat testele de emisii şi de consum pentru modelele diesel vândute peste Ocean.


 21 septembrie

Acţiunile VW Group scad cu 20%, cea mai mare scădere într-o singură zi din istoria companiei. CEO-ul VW Group răspunde acuzelor și își cere scuze, anunţând că va coopera cu autorităţile din SUA.


22 septembrie

Cazul Volkswagen primește numele „Diesel Gate” și stârnește reacții la nivel înalt. Casa Albă și guvernul german analizează toate modelele vândute de VW.

CEO-ul Volkswagen SUA recunoaşte deschis concluziile EPA: „Am sfeclit-o, vom plăti ce avem de plătit”.

Volkswagen Group anunţă oficial că software-ul „trişor” afectează emisiile a 11 milioane de maşini la nivel mondial.

Apar informaţii legate de posibila demitere a CEO-ului Volkswagen Group, Martin Winterkorn. Zvonurile sunt infirmate de un purtător de cuvânt.


 23 septembrie

Porsche se delimitează de scandalul Volkswagen.

Volkswagen este acuzat că a primit subvenții de 51 de milioane de dolari pentru motorul mincinos.

Statistica minciunii Volkswagen: cele 11 milioane de mașini diesel măsluite poluează cât Marea Britanie într-un an.

Martin Winterkorn, şeful Volkswagen, își anunță oficial demisia din funcția de conducere.


24 septembrie

Ministrul Transporturilor din Germania anunță că motoarele Volkswagen cu probleme există și în Europa. Apare pe lista neagră și 1.6 TDI.

AutoBild Germania acuză BMW că foloseşte aceleaşi metode precum VW. BMW neagă, AutoBild îşi retrage afirmaţiile. Acţiunile BMW scad cu 10%.


25 septembrie

Elon Musk, CEO-ul Tesla Motors, acuză Germania că se bazează prea mult pe diesel şi benzină.

Ministrul german al Transporturilor: 2,8 milioane de maşini afectate au fost vândute în Germania. Lista conţine 1.6 TDI, 2.0 TDI şi, posibil, 1.2 TDI.

Acuzați la rândul lor, oficialii Mercedes neagă utilizarea vreunui sistem de manipulare a emisiilor la teste.


26 Septembrie

VW Group are un nou CEO: Matthias Muller, venit de la conducerea mărcii Porsche.


28 septembrie

Italia, Elveţia şi Belgia opresc vânzarea maşinilor TDI Euro 5 afectate de scandal. Paradoxul e că motoarele Euro 5 nu se mai pot vinde în Europa din 1 septembrie.

Audi anunţă că 2,1 milioane de maşini TDI Euro 5 vândute la nivel mondial au montat soft-ul care manipulează testele de emisii.

Martin Winterkorn devine subiectul unei anchete penale în Germania.

Presa germană: Bosch i-a avertizat pe cei de la Volkswagen în privința software-ului folosit de motoarele TDI.


29 septembrie

Primul recall din scandalul „Diesel Gate”: importatorul din Elveția recheamă toate exemplarele afectate.

Fiat Chrysler Automobiles: „Noi respectăm normele legale de emisii și n-am trișat niciodată”.

Primăria Wolfsburg, orașul de baștină al VW, îngheață bugetul în așteptarea soluționării problemelor mărcii auto.

SEAT anunță că a vândut 700.000 de mașini proprii din cele 11 milioane afectate de criza „Diesel Gate”.

Contabilitatea mașinilor afectate continuă: 1.8 milioane de utilitare ușoare Volkswagen au instalat software-ul fraudulos.


30 septembrie

Mazda anunță că nu a folosit sisteme capabile să păcălească testele de consum și își reafirmă încrederea în propulsia convențională.

„Diesel Gate” continuă: 1,8 milioane de vehicule comerciale Volkswagen sunt afectate de problemă.

Volkswagen ar putea scăpa de o anchetă penală în Statele Unite.


 1 octombrie

RAR blochează vânzarea maşinilor Euro 5 din stocurile dealerilor români VW Group. Maşinile noi Euro 6 nu sunt afectate

„Diesel Gate” lasă Volkswagen Group fără două premii „Mașina Ecologică a Anului”


2 octombrie

Martin Winterkorn, fostul CEO al Grupului Volkswagen, a păstrat patru poziții-cheie în companie.

Volkswagen: „Nu știm încă dacă softul manipulator a fost folosit și în Europa”..

Volkswagen ar putea vinde acțiuni pentru a face rost de 8 miliarde de euro.

Ministrul german al Transporturilor: „Nu există dovezi care să acuze alți constructori auto de fraudarea testelor”.

Contrar tuturor aşteptărilor, vânzările VW în America au crescut în luna septembrie, după ce dealerii au mărit de 6 ori discountul.


5 octombrie

 Grupul auto Volkswagen anunţă că opt milioane de vehicule diesel euro 5 înmatriculate în Uniunea Europeană au softuri pentru inducerea în eroare a testelor de emisii.


6 octombrie

Matthias Muller, noul sef al Volkswagen, le-a comunicat angajaţilor că VW va face disponibilizări, iar investițiile vor scădea masiv.


 Dan Vardie: A fost un atac venit din interior!

Despre cine se face vinovat de „Diesel Gate” și de implicațiile economice ale celui mai mare scandal din istoria industriei auto, ne spune mai multe, în exclusivitate, unul dintre cei mai apreciați specialiști români din domeniu, Dan Vardie, Editor AUTOpro, Președintele Juriului European AUTOBEST.

dan-vardie

Care vor fi consecințele „Diesel Gate”?

Cu siguranță, Volkswagen va fi afectat la toate capitolele, de la imagine și prestigiu până la vânzări și valoarea acțiunilor la bursă. Vor fi multe procese și unii, poate, vor face pușcărie. Însă pe termen mediu și lung, grupul VW va reveni la dimensiunile de lider mondial. Are și forța financiară pentru a reuși acest lucru, cât și capacitate tehnologică, inginerie, design, marketing etc. Singurul lucru bun din toată această poveste este că vom avea mașini mai puțin poluante și mai aproape de normele Euro 6, care au intrat în vigoare la 1 septembrie în toată Uniunea Europeană, inclusiv în România.

Așadar, din punctul dumneavoastră de vedere, nu este justificată temerea potrivit căreia, în următorii ani, am putea asista la dispariția mașinilor diesel.

Dacă vorbim de Europa, dieselul va continua să existe chiar foarte bine. Acum este în impas, dar să nu uităm că acest tip de motorizare continuă să fie o propulsivă redutabilă cu cele mai reduse emisii de CO2, consumuri mai mici și cel mai bun cuplu. Problemele de norme vor fi soluționate de producători, chiar dacă asta înseamnă investiții suplimentare în tehnologie. Investiții care, din păcate, se vor traduce prin prețuri mai mari pentru cumpărători.

Este știut faptul că VW e unul dintre jucătorii principali și pe piața auto din România. Cum ne va afecta pe noi acest mega-scandal?

Probabil foarte puțin. Românii nu sunt prea sensibili la subiectele de mediu. Și cum nici legislația nu penalizează dramatic poluarea, nu văd motive de panică pentru piața auto internă. Aceasta s-a văzut, de altfel, și în intervenția RAR referitoare la tot acest scandal, o intervenție de o modestie revoltătoare, dacă ne gândim că vine de la organizația de stat care veghează tocmai pe acest subiect. Sigur, ceva încredere s-a pierdut, dar aș fi surprins să asistăm la un declin al vânzărilor VW în România. Dacă vorbim de Europa însă, acolo lucrurile stau cu totul altfel.

Nu cred în conspirații, este altceva la mijloc

Presa internațională a descris scandalul VW ca fiind „coşmarul auto al lui Merkel”, mai periculos pentru poziţia acesteia de cancelar decât criza refugiaţilor sau cea grecească. Pe de altă parte, numeroase teorii, mai mult sau mai puțin ale conspirației, afirmă că acest scandal ar fi de fapt o răzbunare a SUA pe Germania, din cauza poziționării acesteia alături de Rusia în războiul reîmpărțirii sferelor de influență în Orientul Mijlociu.

Nu cred în aceste scenarii. Eu am altă ipoteză: este un atac care a venit din interior de la o persoană cu o putere uriașă. Dar despre asta veți afla mai multe amănunte în curând…

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top