bfc4ffa8-8f4b-4cda-8fdd-c226aa30772f
Actual

Periculozitatea anului 2017

Anul 2016 a avut evenimente care au modificat dinamici mari (așa-numite „game-changers”): Brexit, alegerile din SUA, referendumul din Italia, succesiunea de atacuri teroriste, criza provocată de imigrație masivă, acordul între Rusia, Turcia şi Iran privind Siria (fără implicare a puterilor occidentale!). Urmează în acest an alegeri parlamentare în Olanda, Franța, Germania, probabil scrutin anticipat în Italia, de care depinde soarta Uniunii. Este nevoie de o ieșire din impas ținând cont de realităţi sociale şi politice. Uniunea trebuie salvată fiind un bun public european, care a ajutat la refacerea economică postbelică şi menținerea păcii pe Continent, revenirea la democrație în Europa Centrală şi de Răsărit.

Totodată, ranforsarea unor prerogative naționale înlăuntrul UE pare inevitabilă fiindcă cetățenii cer, mai ales de la guvernele naționale, să fie apăraţi de amenințări. Ce se întâmplă cu NATO contează la fel de mult având în vedere afirmații ale președintelui ales american, relația cu Rusia, situația foarte încordată din Turcia etc.

Obiectiv: Consolidarea bugetului în următorii ani

Economia noastră este sub incidenţa situaţiei foarte complicate din Europa. Zona euro suferă în continuare, deși o revenire economică are loc, sprijinită fiind de măsurile non-standard ale BCE.

Există tendințe protecționiste în extindere. Tensiuni geopolitice măresc incertitudinile. Ordinea geopolitică, într-o lume multipolară, este mai neclară. Intervine aici ascensiunea Chinei, care devine pentru America în secolul XXI ceea ce a fost URSS ca rival geopolitic în secolul XX. Dacă 2017 va lovi în plus coeziunea UE, efectele pentru economia noastră vor fi rele. Sunt pericole majore pentru economia autohtonă care vin din exterior. Dar nu trebuie neglijată nevoia de a evita imprudenţe în guvernarea internă, de a proteja echilibre macro. Este de notat aici declarația ministrului de Finanțe Viorel Ștefan potrivit căreia deficitul bugetar pentru acest an nu va depăși 3%; esențială este şi construcția bugetului, care, între altele, trebuie să atenueze exodul de capital uman. Este nevoie de consolidare bugetară în anii următori şi cadență în reforme structurale.

Alegerile din SUA au adus un președinte cu abordări pentru mulți surprinzătoare: dincolo de numiri în poziții-cheie, unde apar militari de rang foarte înalt şi oameni din business (care duc cu gândul la ceea ce președintele Dwight Eisenhower a numit  complexul militaro-industrial), este bine să așteptăm măsuri concrete ale noii administrații. „Making America great again” poate fi interpretată în mai multe feluri. Într-o logică geopolitică poate semnifica preocuparea de a menține supremația SUA în lume pe plan economic, militar, tehnologic – un statut erodat în ultimele decenii; preocuparea de a face faţă pericolelor neconvenționale. Este de văzut ce mijloace şi cum vor fi utilizate în acest scop. În măsura în care ar exprima continuarea unui angajament pentru un regim internațional deschis, este favorabil pentru Uniune.

Europa nu trebuie să nu redevină teren de rivalităţi „istorice

Acesta ar fi o apreciere a cadrului general de analiză, fiindcă totul trebuie nuanțat într-o lume atât de complicată şi perturbată. Avem relația bilaterală, care înseamnă parteneriatul strategic, relații în cadrul NATO şi alte instanțe internaționale de decizie. O nouă „doctrină” economică şi militară a SUA, admițând că se va putea vorbi de așa ceva, dacă va fi îmbibată cu pragmatismul specific americanilor, ar trebui să ţină cont de istoria secolului XX, de necesitatea ca Europa să nu redevină teren de rivalităţi „istorice”, să nu fie reînviați strigoi ai trecutului.

În Europa avem nevoie de aranjamente de securitate clare în condițiile în care Rusia este în resurecție militară (geopolitică), iar rolul NATO este decisiv în acest sens. Este nerealist să credem că UE ar putea avea forța militară comună relevantă în viitorul prefigurabil. Pași către o asemenea capacitate militară şi de securitate depind de „doctrina” militară a administrației Trump. Un divorț de catifea între UE şi Regatul Unit ar limita stricăciunile pentru toți în Europa şi ar ajuta colaborarea în domeniul militar şi de securitate.

Vremurile pe care le trăim, care includ conflicte, războaie neconvenționale/hibride (cibernetice, informaționale/manipulare a opiniei publice), cer eforturi de creștere a robusteții economiei naționale, de apărare a centrilor nervoși autohtoni, a infrastructurilor de bază. Un stat cu instituții slabe îşi reduce șansele de a face faţă unor asemenea pericole, care nu sunt ipotetice; unele se concretizează deja fățiș, altele sunt mai puțin vizibile. Dar consecințe se simt şi se vor simți.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top