Intenția Ministerului Energiei de a introduce, printr-un proiect de Ordonanță de Urgență, așa-numitul contract flexibil de racordare reprezintă, de fapt, o raționalizare mascată a energiei, aplicabilă prosumatorilor, consumatorilor casnici și celor industriali, consideră Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România (APCE).
- Președintele PNL Vaslui, Mihai Barbu, a fost pus sub control judiciar. El a intermediat o întâlnire între afaceristul Fănel Bogos și Ilie Bolojan, rămasă fără urmări
- Înalta Curte de Casație și Justiție menține sechestrul pe acțiunile companiei Gabriel Resources în Dosarul „Roșia Montană”
- Percheziții la grupul Tinmar Energy. Compania transmite: Această revenire asupra unor acuzații infirmate este echivalentă cu o încercare deliberată de a „reîncălzi” subiecte vechi, cu scopul de a genera artificial suspiciune și neîncredere
- 315.000 de persoane au trecut prin Altarul Catedralei Mântuirii Neamului
- Electroputere VFU Pașcani marchează a treia victorie consecutivă în disputa cu STB pentru tramvaiele Bucureștiului
„Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie din România își exprimă profunda îngrijorare și dezacordul categoric față de intenția Ministerului Energiei de a introduce, printr-un proiect de Ordonanță de Urgență, așa-numitul contract flexibil de racordare – o prevedere care permite limitarea injectării și a consumului de energie în cazul rețelelor congestionate sau insuficient modernizate. Această abordare – prezentată drept soluție fie ea și temporară pentru o rețea slabă, nemodernizată – reprezintă, de fapt, o raționalizare mascată a energiei, aplicabilă tuturor: prosumatori, consumatori casnici și industriali deopotrivă’, se arată în comunicatul APCE.
Potrivit asociației, Ministerul Energiei preia doar ce îi convine din directivele Uniunii Europene și, în loc să promoveze investițiile în modernizarea infrastructurii, propune o soluție regresivă, respectiv restricționarea accesului la energie pentru toți actorii din piață.
„Deși Directiva (UE) 2024/1711 privind îmbunătățirea pieței de energie electrică a Uniunii Europene impune clar obiective precum:
Integrarea surselor regenerabile,
Conexiuni flexibile și transparență,
Protecția consumatorilor și a pieței de retail,
Mecanisme de protecție în caz de criză de prețuri,
Ministerul Energiei ignoră majoritatea acestor obiective și alege, ca de obicei, să preia doar ce îi convine, într-o formă convenabilă și trunchiată.
În loc să își îndeplinească obligația de a transpune integral această directivă – al cărei termen parțial de implementare era 17 ianuarie 2025. Cu alte cuvinte, în loc să promoveze investițiile în modernizarea infrastructurii, Ministerul Energiei propune o soluție regresivă: restricționarea accesului la energie pentru toți actorii din piață – prosumatori, consumatori casnici și industriali deopotrivă.
Reamintim că directiva prevede inclusiv posibilitatea ca statele membre să limiteze temporar prețurile pentru gospodării, IMM-uri și consumatori vulnerabili în perioade critice – o măsură care lipsește complet din inițiativa actuală. Poate, faptul că România are al patrulea cel mai mare preț la energie din Europa, după liberalizare nu poate fi considerată ca o perioadă critică pentru consumatori…
A.P.C.E consideră că această abordare este total gresita fata de textul Directivei(UE) 2024/1711 privind îmbunătățirea pieței de energie electrice a UE deoarece așa cum a fost ea formulată de Ministerul Energiei nu face decât să:
Legalizează incompetența și cronica lipsă de investiții în rețelele de distribuție,
Încalcă principiile de nediscriminare și de acces echitabil la rețea,
Sabotează tranziția energetică și participarea activă a cetățenilor în producerea și autoconsumul de energie verde.
Raționalizarea consumului de energie, în locul modernizării rețelelor, este o direcție periculoasă, care riscă să afecteze ireversibil încrederea în politicile publice din sectorul energetic.
În termeni simpli, propunerea Ministerului Energiei poate fi tradusă astfel: Câte puțină energie pentru fiecare, ca să ajungă la toți.
Cât despre așa-zisul caracter temporar al acestor contracte flexibile, știm cu toții cum funcționează în România – orice lucru provizoriu rămâne definitiv, după celebra lege a lui Murphy.
A.P.C.E. solicită Ministerului Energiei modificarea de urgență a acestui proiect și prezentarea unui plan concret de modernizare a infrastructurii energetice naționale coroborat cu implementarea celorlalte masuri din Directiva (UE) 2024/1711.
APCE amintește că reglementarea UE prevede inclusiv posibilitatea ca statele membre să limiteze temporar prețurile pentru gospodării, IMM-uri și consumatori vulnerabili în perioade critice, o măsură care lipsește complet din inițiativa actuală.”, se arată în comunicat.











































