Situația economică a României este precum a unei mașini conduse de un șofer neexperimentat care riscă să iasă de pe autostradă, în decor, să provoace un accident, pentru că nu e atent la condițiile de drum. Mai mult, mașina a rămas fără frâne.
- A avut nevoie Napoleon de diplomă?
- Guvernul își asumă răspunderea pe proiectul privind pensiile magistraților
- Andrii Iermak, șeful de cabinet al președintelui Zelenski, a demisionat
- Dezastru de imagine. CV-ul falsificat și demisia lui Ionuț Moșteanu fac înconjurul lumii în presa internațională
- Recomandarea Ministerului de Interne: Evitați ridicarea dronelor!
În plină coronacriză economică, pe un drum dificil, cu multiple gropi (scăderea consumului, a încasărilor bugetare, creșterea cursului etc.), și pe o ceață densă (lipsa unei perspective clare) ,,șoferul’’ Cîțu este convins că va ajunge cu bine la destinație, cu toate cu nu mai are benzină (visteria statului e goală) și nici nu ia în calcul sfaturile celor din mașină, care îi spun să circule cu prudență (să evite măsurile de restricție, să ajute mediul de business).
Concentrat la volanul guvernării, pilotul Cîțu ignoră cu bună știință situația pasagerilor, disperați de perspectiva unui accident economic, flămânzi și însetați după un drum lung, fără oprire.
Peste 60.000 de pasageri (firme) sunt în pragul insolvenței, blocajul financiar s-a accentuat, prea puțini mai sunt firmele care mai pot beneficia de eșalonarea plăților în contul creditelor, leasing-urilor, taxelor.
Convins fiind că aceștia nu vor muri de foame în goana nebună spre un orizont nedefinit, șoferul Cîțu face ce știe mai bine.
Apasă pe pedala de accelerație (împrumuturi), convins fiind că va avea destul carburant să ajungă la destinație. Se bazează și pe ideea că undeva, pe autostrada economică, va da de o benzinăriile cu carburant gratis (fondurile UE), care apare pe harta economică, dar care e încă la nivelul de șantier.
Îi va ajunge benzina să scoată țara la liman? Va rezista automobilul românesc, unul la mâna a doua, cu multiple probleme tehnice, la planul ,,pilotului’’ de la Palatul Victoria.
La cum arată ,,Waze-ul’’, s-ar putea să rămână în pană destul de repede (fără bani) și, poate cel mai grav, să provoace un accident economic major (zeci de mii de firme în faliment, cu sute de mii de disponibilizați).
Datele de bord arată că, după primele două luni din 2021, deficitul bugetar a ajuns la un nivel record în ultimii 10 ani, la 12.7 mld. lei (1,14% din PIB) în creștere cu 4,6 miliarde fata de perioada similara din anul trecut. În ritmul asta, ajungem la 7% la mijlocul anului…
Pentru a avea ,,benzina’’ necesară, șoferul Cîțu a împrumutat bani la foc continuu, ducând datoria publică la nivelul istoric de peste 500 mld. lei.
Și-a asigurat carburantul, dar motorul economic începe să dea tot mai multe rateuri, iar criza sanitară îi accentuează problemele. S-ar putea ca el să ajungă la destinație, dar fără pasageri. Pe unii dintre ei, probabil, îi va lăsa pe drum (bugetari), alții vor muri de foame sau de sete (privații).
Șoferul Cîțu, mecanicii de la Palatul Victoria, vor supraviețui acestei curse infernale către ieșirea din criză.
S-ar putea însă ca mașina (economia românească) să ajungă la destinație bună de casat, cu multiple probleme tehnice și amanetată deja către cămătari. Sau cel mult, nepregătită pentru o următoarea cursă. Cea de anduranță, în competiția cu țările din jur.











































