Trei nave ale AFDJ Galați, dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile, așteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe.
Foto: Facebook
Actual

Protejarea Deltei Dunării nu se negociază

Subiectul Bâstroe continuă să inflameze opinia publică dar și scena politică. Președintele PSD, Marcel Ciolacu, cere autorităților române și ucrainene să vină cu explicații iar președintele UDMR, Kelemen Hunor, solicită oprirea lucrărilor de pe canal.

Marcel Ciolacu spune că toată lumea trebuie să protejeze Delta Dunării, nu numai românii.

,,Protejarea Deltei Dunării este un lucru care nu se negociază, iar autorităţile române şi ucrainene trebuie să vină cu explicaţii publice în ceea ce priveşte situaţia legată de Canalul Bâstroe.  Cred că iarăşi este un lucru foarte clar pentru toată lumea, nu numai pentru români: avem datoria de a proteja Delta Dunării”, a afirmat preşedintele Camerei Deputaţilor.

El a comparat situaţia actuală cu cea din pandemie.

,,Cred că autorităţile române, cât si autorităţile din Ucraina trebuie să rezolve cât mai repede acest lucru şi să vină cu explicaţiile pe care să le prezinte public. Şi în pandemie trebuiau explicate lucrurile foarte clar şi în ceea ce priveşte vaccinarea, părţile bune, părţile rele, aşa se face într-o societate democratică. Asta nu înseamnă că România nu a ajutat umanitar, economic, militar Ucraina şi nu înseamnă că România nu are datoria ca în continuare să ajute umanitar economic şi militar Ucraina, până când Ucraina va câştiga războiul în faţa unui agresor cum este Rusia. Sunt două lucruri total distincte şi cred că discursul public al fiecăruia dintre noi trebuie să se încadreze în aceşti parametri.”, a explicat liderul PSD.

Preşedintele Camerei Deputaţilor a precizat de asemenea că nu a primit informaţii oficiale în privinţa situaţiei Canalului Bâstroe.

,,Eu nu am fost informat, nici de Ministerul de Externe, nici de nimeni altcineva, decât semnalul care a venit din mass-media, şi pe urmă am încercat de la colegii mei să aflu mai multe detalii. În momentul în care nu există o informare oficială, (…) cred că ar fi trebuit să cunoaştem mai mult din acest aspect, dar, repet, avem şi dreptul de a avea propria opinie. Asta nu e o opinie că creăm un conflict sau suntem pro-ruşi, că deja există un semnal de alarmă în ceea ce priveşte adâncimea Canalului Bâstroe şi încălcarea unor acorduri internaţionale. Părerea mea este că românilor trebuie să le spunem întotdeauna adevărul, să fim informaţi şi să explicăm exact de ce este necesar ca pentru o perioadă limitată să fie această adâncime pe Canalul Bâstroe, ce urmează în viitor, fiindcă aşa se face politică”, a transmis preşedintele PSD.

Între timp, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că trei nave ale Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos Galaţi aşteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe.

,,Noi suntem pregătiţi! Trei nave ale AFDJ Galaţi- dotate cu echipamente pentru măsurarea adâncimii canalelor navigabile- aşteaptă acceptul pentru a face măsurători pe Canalul Bâstroe”, a scris ministrul pe Facebook.

UDMR cere protejarea intereselor României

Liderul UDMR, Kelemen Hunor, intervine în scandalul dragării Canalului Bâstroe și spune că Ucraina ar trebui să oprească lucrările.

,,Trebuie să stabilim interesele României pe termen scurt, mediu şi lung şi să protejăm Delta Dunării. Acesta este un interes legitim pentru care trebuie să ne luptăm şi trebuie să fie pe primul loc. Ce interes avem din punct de vedere geopolitic? Să existe Ucraina suverană şi cu teritoriul integral păstrat şi să se retragă Rusia, fiindcă dinspre Rusia nu a venit nici securitate, nici bunăstare, nici libertate şi nu va veni nici de acum încolo. Noi trebuie să avem o zonă de buffer şi să vedem ce doreşte Ucraina”, a spus Kelemen, într-un interviu pentru Euronews România.

El a menționat că autorităţile de la Kiev au sesizat România încă de anul trecut că doresc o lucrare de întreţinere, iar în 2019-2020 au sesizat că vor să facă canalul navigabil pentru vapoare de mare tonaj.

Kelemen Hunor, Foto Facebook

,,Încă nu s-au finalizat discuţiile transfrontaliere. Au fost discuţii tehnice, s-a discutat cu ministrul Mediului, Tanczos Barna. Dacă Braţul Chilia se va adânci, sunt praguri pentru a reduce viteza cursului, iar dacă dispar pragurile avem o problemă. Dispar acele praguri ceea ce va avea consecinte  inclusiv pentru sturioni, calea de migraţie principală pentru această specie fiind Braţul Chilia. Dar mai există şi o altă chestiune din punct de vedere al transportului, Braţul Chilia este o cale navigabilă internaţională, iar Sulina va pierde extrem de mult din importanţă”, a explicat vicepremierul.

În opinia lui Kelemen Hunor, ucrainenii ar trebui să oprească lucrările până când specialiştii vor clarifica situația.

,,Ei vorbesc de mentenanţă, unii dintre ei, ministrul Transporturilor vorbeşte despre o adâncire, iar până se clarifică, ar trebui să se oprească. În Guvern nu am discutat, dar eu cred că ministrul de Externe a făcut demersuri diplomatice către partea ucraineană. Până când se clarifică aceste aspecte, să se oprească lucrările. Lucrări de mentenanţă pot fi făcute, dar alte lucrări nu. Fiindcă nu poţi să ţii cont de altceva decât de interesul României, şi în acest context geopolitic trebuie să asiguri pentru Ucraina tot ce se poate”, a declarat Kelemen Hunor.

În lipsa unui acord scris al QMagazine, pot fi preluate maxim 500 de caractere din acest text, fără a depăşi jumătate din articol. Este obligatorie citarea sursei www.qmagazine.ro, cu link către site, în primul paragraf, și cu precizarea „Citiţi integral pe www.qmagazine.ro”, cu link, la finalul paragrafului.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai populare articole

To Top