Primul sistem din lume de radiografiere a avioanelor a fost conceput de către cercetători români de la MB Technology, fapt ce reprezintă o revoluţie pentru securitatea aeroportuară.

Mircea Tudor. Unicat de România

Două drapele tricolore îşi lipise pe fundal Mircea Tudor, preşedintele MB Technology, la standul companiei sale de la Salonul Internaţional de Inventică din 2009, de la Geneva. „Roboscan”, sistemul său de radiografiere a camioanelor şi containerelor, era instalat pe un şasiu de „Mercedes” şi, cum era învecinat cu standul Germaniei, fiindcă în cel al României nu avusese loc, toţi vizitatorii îl acroşau cu „gutentag”. Drapelele tricolore l-au scos din încurcătură, iar când la sfârşitul evenimentului a primit marele premiu pentru „Roboscan”, lumea ştia deja că realizarea este românească. Dar acest lucru fusese posibil datorită încăpăţânării lui Mircea Tudor şi a echipei sale de cercetători, fără ajutorul statului.

r1mc_products

 

Contrabandişti ucraineni, descoperiţi de „Roboscan”

Mândria naţională ţine pentru unii cât sunt proiectoarele aţintite pe figurile lor, pentru Mircea Tudor, însă, momentul Geneva a însemnat şi trecerea în etapa vânzării „Roboscan”-ului, precum şi a verificării lui în situaţii concrete. Competiţia sa este formată din mari corporaţii, care folosesc din plin pârghiile statelor din care provin. Pentru MB Technology, doar Vama română, înțelegând valoarea invenţiei şi având nevoie să securizeze graniţa euro-atlantică, a cumpărat 12 sisteme. De asemenea, mai există o cerere de încă trei „Roboscan”. „Sistemul şi-a arătat performanţele şi pot să vă spun că a detectat una dintre metodele geniale de contrabandă. Filiera ucraineană care făcea contrabandă cu ţigări, dar putea fi orice, folosea o cisternă sub presiune ce transporta butan. Fără o radiografiere a cisternei nu puteai detecta produsele de contrabandă”, povesteşte Mircea Tudor.

 

Proiectul secret „Aeria”

Succesul tehnologic a făcut ca inventatorul „Roboscan” să fie abordat la conferinţe şi în posibile parteneriate, dialogul existând cu reprezentanţi din peste 60 de ţări. Aflat la o astfel de conferinţă organizată de Departamentul de Stat al SUA, în urmă cu câţiva ani, Mircea Tudor a fost întrebat, într-o pauză, dacă tehnologia de scanare dezvoltată pentru camioane poate fi folosită şi în aviaţie. Miza era şi este uriaşă, întrucât avioanele private pot face transporturi cu produse de contrabandă sau alte materiale interzise foarte uşor, profitându-se de sincopele legislative din domeniu. Întors acasă, Mircea Tudor a transpus doleanţa într-un proiect la care 15 cercetători de la MB Technology au lucrat în secret trei ani. „Marele impediment de care s-au lovit şi alte companii pe plan mondial este că avionul are aripi şi nu poţi trece scannerul fără să le loveşti în procedeul clasic de scanare stânga-dreapta”, spune preşedintele MB Technology. „Totuşi, noi am reuşit să rezolvăm problema răsturnând cu 90 de grade perspectiva. Ridicăm suficient de mult un braţ hidraulic, detectorii îi aşezăm pe sol, iar un robot tractează avionul astfel încât să treacă prin sistem şi să fie radiografiat”, explică Mircea Tudor.

În acest moment, patentul invenţiei a fost deja înregistrat la nivel naţional şi internaţional, astfel că proiectul, care se numeşte „Roboscan 2M Aeria”, a devenit public. Deja sistemul de importanţă strategică pentru securitatea aeroportuară a început să primească aprecieri, precum cele venite din partea sindicatului internaţional al piloţilor privaţi, şi se aşteaptă cu mare interes realizarea prototipului într-un interval de aproximativ şase luni. Pentru că s-a intrat într-o fază accelerată pentru producerea sistemului, echipei iniţiale de cercetători i s-au mai adăugat cinci membri. „Deja am primit solicitări de a vinde patentul sau de a realiza un parteneriat pentru dezvoltarea produsului cu o mare companie americană, pe cheltuiala acesteia, dar am ambiţia de a-l face aici şi să fie înscris pe el «Made in Romania». Echipa noastră are puterea de a face acest lucru. Abia apoi suntem deschişi la discutarea unor colaborări”, spune Mircea Tudor, hotărât să aducă iarăşi ţara noastră în atenţia întregii lumi pentru o realizare tehnologică de excepţie.

 

Cum să faci ideea să trăiască

„Aeria foloseşte experienţa celor trei generaţii ale «Roboscan». Dacă pentru varianta iniţială am avut şase milioane de euro, iar variantele ulterioare au mai costat alte patru milioane, pentru sistemul de radiografiere a aeronavelor vorbim despre un buget de cinci milioane de euro”, face calculele omul de afaceri Mircea Tudor. Finanţarea unor programe de acest gen este foarte dificilă în România. De exemplu, deşi patentul de invenţie valorează foarte mult pe plan internaţional, preşedintele MB Technology spune că băncile din ţara noastră nu le iau în considerare drept garanţie. „Băncile finanţează proiecte post-contract, proiecte de cercetare – niciodată”, afirmă Mircea Tudor. Totuşi, graţie succesului cu „Roboscan”, MB Technology a ajuns să aibă active de aproape 20 de milioane de euro şi îşi poate susţine mai departe proiectele. O altă variantă ar fi participarea la competiţiile prin care statul finanţează cercetarea. Aici, însă, potrivit inventatorului „Roboscan”, există o mare discrepanţă între proiectele susţinute de reprezentanţii economiei reale şi cei din lumea academică românească, acestea din urmă, de multe ori foarte abstracte, câștigând concursurile de profil. În contradicţie cu obiceiurile româneşti, Mircea Tudor dă exemplul competitorilor săi din China, care au chiar lângă companie o universitate ce lucrează intens la programele de cercetare, ajutându-i enorm. Preşedintele MB Technology este nevoit să fie el cel care luptă cu inerţia universitară. „90 la sută din fondurile publice pentru cercetare se risipesc fără să aducă valoare adăugată în economia reală”, atrage atenţia Mircea Tudor.

 

Piaţa mondială de scannere

În lume există în acest moment 350-400 de sisteme de radiografiere a camioanelor şi containerelor. Dar potenţialul pieţei este uriaş, deoarece o reglementare legislativă apărută în SUA de curând prevede că toate containerele care vor ajunge în porturile americane trebuie să fie scanate în ţara de origine a transportului. De asemenea, la nivelul Uniunii Europene există Iniţiativa de Securitate a Containerelor, ce doreşte implementarea unui sistem asemănător celui american. Aceste lucruri fac posibil ca piaţa să ajungă la un necesar de 1.000 de scannere pe an, după cum opinează Mircea Tudor. Pentru a demonstra viabilitatea sistemelor dezvoltate de MB Technology la cele mai înalte standarde internaţionale în protecţia radiologică, cercetători români au intrat într-un proces de certificare pentru mediul nuclear francez. Acesta este un prim pas pentru colaborarea cu administraţia portului Le Havre, unul dintre cele mai mari din Europa şi care va dezvolta un proiect-pilot în concordanţă cu Iniţiativa de Securitate a Containerelor. Apoi, apariţia primului scanner pentru avioane devine un atu deosebit al companiei româneşti.

 

„Există o nepăsare la nivelul administraţiei”

Scannerul pentru avioane îşi păstrează caracteristicile tehnice de operare pe care le are şi predecesorul său realizat pentru camioane şi containere. Sistemul reuneşte soluţii hidraulice, de fizică nucleară, de tehnică auto, dezvoltare de soft şi automatizări. Pentru deservirea „Roboscan” este nevoie de un singur operator, iar instructajul personalului este realizat într-o zi. Citirea radiografiilor devine o abilitate a operatorului după maximum zece zile. „Roboscan” este cel mai mic scanner, având 5 tone, iar concurentul cel mai apropiat are 12,7 tone. De asemenea, „Roboscan” poate scana 200 de containere pe oră, în condiţiile în care cel mai apropiat concurent scanează doar 85 pe oră. Este de remarcat şi faptul că „Roboscan” este şi cel mai rapid scanner din lume, el reuşind scanarea unui vehicul ce se deplasează cu 15 km/h. „Deşi acest produs este eminamente strategic, cu certificări şi rezultate internaţionale, nimeni nu ne consideră o valoare naţională. Proiectul nostru ar putea fi o soluţie pentru contractele de off-set, dar există o nepăsare la nivelul administraţiei. Totodată, produsul nostru ar putea fi promovat la export, aşa cum fac chiar liderii politici din ţările competitorilor noştri”, spune Mircea Tudor.

 

 

 

 

 

În lipsa unui acord scris al QMagazine, pot fi preluate maxim 500 de caractere din acest text, fără a depăşi jumătate din articol. Este obligatorie citarea sursei www.qmagazine.ro, cu link către site, în primul paragraf, și cu precizarea „Citiţi integral pe www.qmagazine.ro”, cu link, la finalul paragrafului.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai populare articole

To Top