Fosta angajată a Facebook, Frances Haugen a recuperat mii de pagini de documente interne ale rețelei de socializare, care ar indica faptul că aceasta a devenit o mașinărie greu de controlat.
- La câteva ore după ultimatumul dat de Trump, Hamas răspunde: Eliberăm ostaticii!
- Guvernul Bolojan, la 100 de zile. „Fără aceste măsuri am fi fost într-o situație dificilă”
- Politico: Ursula von der Leyen va pierde sau nu votul de încredere?
- Alegerile legislative din Cehia l-ar putea readuce la putere pe fostul premier, miliardarul Andrej Babis
- Iohannis, executat silit
Ură și dezinformare
Facebook nu mai înțelege ce fac propriii săi algoritmi, în special cel responsabil cu „clasificarea” mesajelor care apar în fluxul de știri al utilizatorilor.
Rețeaua folosește o multitudine de semnale, de la cele mai simple – numărul de persoane abonate la o pagină – la cele mai complexe – interesul pe care „prietenii” unui utilizator l-au manifestat pe un anumit subiect, pentru a atribui un „scor” unui mesaj.
Cu cât scorul este mai mare, cu atât este mai probabil să apară în fluxul de știri, relatează Le Monde.
„Diferitele părți ale aplicațiilor Facebook interacționează între ele într-un mod complex” și fiecare echipă dezvoltă schimbări fără să existe o „viziune sistemică unificată”, regretă angajata Mary Beth Hunzaker, într-o notă lungă, scrisă cu ocazia plecării sale de la Facebook, în august 2020.
„Facebook Papers” arată că problema era cunoscută de câțiva ani, India fiind considerată ca una dintre cele mai „expuse țări” din lume. Documentele Facebook arată că o mare parte din postările care conțin dezinformare și ură au fost intensificate de algoritmi, dar și de funcția sa de recomandare.
„Fiecare experiență schimbă compoziția fluxului de știri într-un mod neprevăzut”, notează un document din 2018.
Doi ani mai târziu, analiștii Facebook sunt încântați să constate că pare să scadă brusc cantitatea de conținut care generează furie, în fluxurile de știri, dar nu pot explica de ce. „Acest lucru ar putea fi, teoretic, rezultatul uneia sau mai multor modificări ale algoritmului, din ultimele două luni. În final, ar putea fi dificil să se determine care dintre ele”, notează un document.
Facebook recunoaște singur că algoritmii săi au devenit instrumente foarte complexe, dar se mândrește că le modifică în mod regulat pentru a le îmbunătăți.
„Acești algoritmi […] perpetuează prejudecățile și afectează societatea în moduri pe care creatorii lor abia le înțeleg. Facebook a avut 15 ani pentru a demonstra că algoritmii de clasificare a conținutului pe baza implicării [număr de comentarii, distribuiri etc.] pot fi proiectați în mod responsabil; dacă nu au reușit să o facă până acum, nici nu o vor mai face vreodată”, scrie Roddy Lindsay, fost inginer la Facebook, într-un text publicat, în iunie, în New York Times.
Algoritmii filtrează și conținutul dăunător
Autoritățile de reglementare din Statele Unite și din Europa sunt din ce în ce mai interesate de funcționarea acestor algoritmi.
Interpelat de politicieni, Facebook nu dorește să dezvăluie informații detaliate despre acest software, care este unul dintre principalele sale secrete comerciale.
Proiectul European Digital Services Act, aflat în prezent în discuție la Bruxelles, intenționează să solicite rețelelor sociale să fie mai transparente cu privire la algoritmii lor și să permită utilizatorilor de internet să schimbe setările sistemelor de clasificare a conținutului.
O provocare pentru autoritățile de reglementare este să poată obține cu adevărat acces la echipamentele interne ale acestor platforme, până acum opace. Textul prevede audituri, dar imaginea prezentată de documentele interne Facebook i-ar putea face pe politicienii europeni să fie mult mai exigenți.


