Liviu Indricău, omul care a salvat seara, alături de soția sa, soprana Veronica Anușca.
Foto ONB
Actual

Triumful Operei Române București în seara în care Rolando Villazon și-a anulat participarea

Joi, 12 ianuarie 2023, o sală plină așteaptă emoționată reprezentația Luciei de Lammermoor de Gaetano Donizetti, care urma să îl aibă protagonist în rolul lui Edgardo, pe Rolando Villazón.

Chiar înainte de începerea spectacolului, în fața cortinei apare Managerul general al instituției, dirijorul Daniel Jinga, făcând anunțul: marele tenor, cel mult așteptat, nu poate cânta. Trimite, însă, câteva cuvinte spre a fi citite publicului. “În această dimineață am vizitat un minunat medic care mi-a confirmat ceea ce bănuiam: gâtul meu este inflamat și nu pot cânta. Aceasta este soarta noastră, a artiștilor lirici. Mulțumesc publicului român că a venit în această seară să mă vadă, regret nespus că nu pot cânta, dar promit să revin la București la o dată ulterioară a acestui an.”

La finalul repetiției generale de marți toți protagoniștii erau bucuroși și așteptau reprezentația de joi. Rolando Villazón, Veronica Anușca, Adrian Mărcan, Sorana Negrea. Foto Q Magazine

Magia muzicii poate să înceapă

Profesia în care instrumentul muzical este însuși corpul artistului, mai precis corzile vocale, face ca oricând să fie posibil să apară surprize neplăcute, mai ales în timpul virozelor și al gripelor. Rolando Villazón a participat la toate repetițiile, dar în dimineața zilei de joi s-a trezit cu usturimi în gât și în urma unei vizite la medic a decis să nu cânte. Dezamăgirea s-a răspândit printre spectatori. Scrisoarea lui emoționantă și caldă adresată auditoriului, se încheie cu mulțumiri aduse tenorului Liviu Indricău, rezerva care avea să-l înlocuiască, pentru ajutorul său.

Personalitatea histrionică a tenorului mexican, stabilit în Franța, s-a manifestat plenar în muzică atât ca interpret, dar și ca regizor sau director de scenă, cât și în beletristică, deoarece Rolando a publicat mai multe romane de succes și a câștigat numeroase premii de prestigiu precum Grammy, Britt Awards sau Artistul Anului în 2008 și 2011. A cântat adesea cu Anna Netrebko, dar și cu Angela Gheorghiu.

Veronica di Lammermoor

Regizorul Andrei Șerban a montat Lucia di Lammermoor și la Opera din Chicago și la Opéra Bastille din Paris. Foto ONB

Maestrul Ciprian Teodorascu ridică bagheta și muzica, asemenea unei spirale astrale, pătrunde în fiecare ungher al elegantei săli a Operei Naţionale.
Eu recunosc că aștept să o văd pe Veronica Anușca în rolul Luciei. I se potrivește precum o mănușă; este pur și simplu sublimă și strălucitoare. Calitățile vocii ei și ale tehnicii vocale o fac să poată cânta în orice mare operă din lume, alături de orice cast din top A. În plus, este frumoasă, grațioasă, în acest rol epuizant și complex, se mișcă fără urmă de oboseală, acoperind întreaga scenă cu gesturi suple și sprintene, asemenea unei feline. Însă vocea ei are o ușurință, claritate, precizie și frumusețe absolut îngerească. Este rolul ei, cu siguranță!

Capodoperă a romantismului italian, una dintre ultimele mari creații preverdiene, în care belcantoul este investit cu valențe expresiv – dramatice, Lucia de Lammermoour este cea mai celebră tragedie donizettiană.

Aplauzele pentru Veronica Anușca și ovațiile au părut aproape fără de sfârșit. Foto ONB


Colaborarea cu Rolando Villazón a fost extraordinară și tenorul a remarcat exact ceea ce am văzut și eu, urmărind o înregistrare din repetitie, și anume că vocea Veronicăi are ținuta, calibrul și înaltul profesionalism al celebrului cântăreț, a mărturisit pentru Q Magazine soprana. A mai adăugat și că emoția s-a dublat în seara spectacolului pentru că pe lângă dezamăgire, ea a simțit cum viața de familie se împletește cu cariera, căci pe scenă i s-a alăturat soțul său. Astfel că emoția pentru binele reprezentației s-a dublat cu emoțiile pe care le-a simțit pentru partenerul său de viață și de scenă, Liviu Indricău.
Partitura cere mult de la tenor, dar cere și mai mult de la soprană și în plus regia magistrală a lui Andrei Șerban îngreunează mult rolul divei prin multă mișcare scenică sau escaladări pe diverse trepte și scări, aducând și mai multă presiune unui rol și așa pretențios.

Vocea Veronicăi Anușca și a lui Rolando Villazón se împletesc atât de firesc la repetiție, ca între doi artiști de același nivel. Video FB Veronica Anușca

Dar cine a fost Edgard?

Liviu Indricău este solist al Operei Naționale București din 2014. Foto ONB

Liviu Indricău, petrecând toată ziua alături de Rolando și însoțindu-l la medic, seara a intrat în rol, salvând reprezentația. Totul s-a desfășurat de parcă așa ar fi și trebuit să fie. Dacă nu am fi știut că în distribuție fusese programat alt tenor, nici nu ne-am fi imaginat că nu Liviu participase aceste zile la repetiții. De altfel, a cântat atât de sigur pe el, încât nimeni nu și-ar fi imaginat că a interpretat acest rol doar o dată, în 13 ianuarie 2022, după cum a declarat chiar el pentru Q Magazine. A fost luat atât de repede de vestea că îl va înlocui pe Villazón, încât nici nu a avut vreme să își dea seama cum se simte. Faptul că soția i-a fost alături pe scenă, i-a accentuat emoțiile, totuşi „am găsit în ea un mare suport vocal, scenic și emoțional”, a spus Liviu Indricău pentru Q Magazine. Omul care a salvat spectacolul!

Promisiune respectată

La finalul discursului său, Daniel Jinga a promis spectatorilor că instituția pe care o conduce se va ridica la înălțimea așteptărilor și că spectacolul va fi de înaltă ținută. Așa a și fost, iar asta arată că Opera Națională București poate face față cu brio cu forțele sale proprii oricărei provocări. Acest fapt mai arată și că întregul colectiv al Operei are un înalt profesionalism și că avem în țară voci de mare calibru. Dacă mai era cineva care nu se simțea mândru sau reprezentat de această instituție de cultură, după seara de joi 12 ianuarie 2023, o poate face cu mâna pe inimă.

A fost cea mai frumoasă lecție de valoare și demnitate pe care Opera Națională București a dat-o lumii, în fața unui public exigent, dezamăgit, care a plecat după ovații nesfârșite.

În lipsa unui acord scris al QMagazine, pot fi preluate maxim 500 de caractere din acest text, fără a depăşi jumătate din articol. Este obligatorie citarea sursei www.qmagazine.ro, cu link către site, în primul paragraf, și cu precizarea „Citiţi integral pe www.qmagazine.ro”, cu link, la finalul paragrafului.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai populare articole

To Top