Economie

Unde călătorește Alin Burcea în 2023

ALIN BURCEA se confundă cu turismul românesc. În afara faptului că este fondatorul „agenției tale de încredere”, Paralela 45, este însuși brandul domeniului, mai mult decât au fost miniștrii de resort. Un interviu despre călătorii, pentru Q Magazine.

Update. 12 iulie. Aeroportul Otopeni a devenit, în ultimele zile, o autogară în care sute de oameni, bătrâni, copii, femei însărcinate, s-au trezit cu zborurile anulate, uneori chiar și de trei ori în aceeași zi. Compania Wizz air a anulat cursele în ultima secundă, când pasagerii care cumpăraseră bilete erau deja la checkin, fără nicio explicație. Unora dintre ei li s-a spus că vor ajunge la destinație cu o a doua cursă, la ore bune distanță, apoi s-a anulat și această, fiind amânați pentru o a treia cursă. În final, anulată și aceasta.

Alin Burcea a explicat pentru Q Magazine că statul român, nefiind acționar al Wizz air ( companie ungară) are posibilități limitate de intervenție în această situație.

“Wizz Air nu este companie românească și nu știu în ce măsuă ar putea să intervină. Într- adevăr, Wizz Air, care are 66% din piața română, ar trebui abordată de ministrul Sorin Grindeanu, să discute cu ei, să nu mai anuleze cursele cu o jumatate de oră înainte de plecare.. Este extrem de grav, curse pline și anulate.”, spune Alin Burcea.

CE-A FĂCUT ÎN ULTIMII 33 DE ANI

Asociația Națională a Agențiilor  de Turism (ANAT) a fost înființată la 25 august 1990, Alin Burcea fiind primul președinte (Președinte- Fondator). A fost președintele acesteia între 1990-1993 și 2016-2018

2001-2002 secretar de stat în Ministerul Turismului

A coordonat următoarele proiecte:

• Domeniul schiabil Predeal-Azuga, proiect ce a constat în lărgirea domeniului schiabil al localităților Predeal și Azuga, prin crearea unei noi pârtii (pârtia Cocoșul), aducțiunea de apă pentru generarea de zăpadă artificială pe pârtii și amenajarea unei instalații de iluminat nocturn pentru noua pârtie

• „Litoralul pentru toți”, proiect care a urmărit facilitarea accesului persoanelor cu venituri reduse la vacanțe

• „Copiii Soarelui”, proiect de promovare a gratuității oferite copiilor la cazarea pe litoralul românesc.

• Legea domeniului schiabil

• Privatizarea integrală în turism, în echipa ministerului.

• Legea nr. 631/2001 privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, la elaborarea căreia a coordonat echipa de experți.

2002 Primește de la Ion Iliescu Decorația SERVICIUL CREDINCIOS ÎN GRAD DE CAVALER

2007 Susține prima lucrare din România cu tema „Turismul de afaceri în România”, obținând diploma de Doctor în turism.

Conduce cea mai cunoscută agenție de turism din România, Paralela 45, de 33 de ani.

FLORIANA JUCAN: Statisticile spun că în Statele Unite, 83% din tinerii până în 30 ani care călătoresc preferă să își rezerve călătoriile online. În România, cum faceți să aduceți acest segment în agenție?

ALIN BURCEA: Există o percepție greșită, și anume aceeea că „cine rezervă online, nu rezervă în agenție”.

În primul rând, online-ul nu este… în aer. De fapt, este o agenție online. Cineva face contractele, cineva face un site pentru rezervări, ș.a.m.d. Deci… este tot o agenție.

În ceea ce privește agențiile tradiționale, ele vând și online și offline. Mai ales în perioada pandemiei, când oamenii nu mai veneau în agenții, rezervările se făceau online, pe email etc.

Noi suntem pe la 15 % online (de fapt, doar rezervarea pe site este 100% on line), dar se fac rezervări și pe WhatsApp, și pe Facebook…și evident, prin email.

De asemenea, noi, ca tour operator, vindem și prin agenții. Nu am avut în vedere această activitate când am dat procentele de mai sus.

Inteligența artificială își face din ce în ce mai simțită prezența și în industria de travel. Cum va afecta acest proces în continuă dezvoltare activitatea agențiilor de turism la noi în țară?

În România, Inteligența Artificială nu a ajuns să fie folosită în turism…încă, dar cu siguranță, va fi în curând.

Deocamdată se lucrează la siteuri care trebuie să fie din ce în ce mai performante și mai ușor de utilizat. Trebuie să avem legături XML cât mai multe și cât mai bune cu toți partenerii noștri, astfel încât rezervările să fie aproape instantanee. Astăzi, un site performant depășește 100.000 euro.

Delta Dunării Foto Mihail Oprescu

Ce s-a schimbat în industria turismului după pandemie?

În primul rând s-a trecut la foarte multe rezervări de „la distanță”, mult mai puțini vin în agenție  sau vin o dată, își cunosc agentul de turism și apoi lucrează prin email, telefon, WhatsApp.

În al doilea rând, a dispărut promovarea offline aproape de tot. Promovarea se face 90% on line.

De asemenea, a scăzut foarte mult importanța târgurilor fizice. Ele nu prea mai au sens.

S-au schimbat și regulile vânzării Early Booking: nu se mai achită integral la termenul de EB, ci se achită 75% avans, cu 30 de zile înainte de plecare.

DE CE ALEGEM BULGARIA?

Cum arată România turistică acum? Care sunt problemele cu care se confruntă turismul românesc? Personalul calificat pleacă în străinătate, școlile românești de turism par a fi de slabă calitate, cine poate salva situația? Sau ce?

Evident, România se dezvoltă și în plan turistic.

În perioada pandemiei, românii și-au redescoperit țara. Au apărut numeroase locații – hoteluri, pensiuni, și apar în continuare.

Problema majoră, din punctul meu de vedere, este scăderea interesului guvernamental pentru turism.

Nu mai avem un minister al Turismului, și, în plus, persoanele care s-au ocupat de această industrie, miniștri, au fost totalmente nepregătiți, și nici nu au înțeles acest sector.

Or cum să faci performanță, dacă tu nu înțelegi ce se întâmplă în domeniul pe care, teoretic, îl coordonezi?

Dacă la această necunoaștere se mai adaugă și aroganța, cocktailul este exploziv.

Litoralul are multe probleme, în 2022 a fost o scădere mare, dar cine să se preocupe, în afară de noi, agenții și hotelierii, care am făcut cât am putut?

Ați văzut și problema plajelor, de exemplu! În acest an, până la 15 iunie, nu s-au licitat toate plajele. Ce să mai ceri altceva? Și mai ales, cui să ceri?

La târgurile internaționale nu se mai poate merge gratuit, nu există sprijin pentru incoming.

De exemplu, ministerul nu a fost în stare să participe la Târgul de la Berlin. De ce? Nu mă întrebați! În zona de munte o problemă majoră este dispariția zăpezii. Ce facem, cum o abordăm?

Din păcate, prima declarație a Ministrului Economiei și Turismului, Radu Oprea, a fost ca „operatorii economici din turism să facă bine să scadă prețurile”! Dacă ar fi așa ușor!

În concluzie, eu cred că lucrurile se pot schimba în bine începând de sus în jos, și cu un buget de promovare nu de un milion de euro pe an, ci de minim 20 de milioane.

Indicatorul „lipsa siguranței “ este un factor principal pentru turiști în alegerea destinației. După cum știm, la nivel mondial sunt diverse conflicte, atentate sau zone cu o criminalitate ridicată ce influențează scăderea numărului turiștilor. România este norocoasă, suntem feriți de conflicte, acte teroriste sau războaie. Influențează rata criminalității turismul în România?  Putem atrage turiștii străini pornind de la această strategie?

Da, România este o țară sigură, e liniște. Acest fapt, singular, nu ne aduce însă turiști, dacă nu este inclus într- o strategie de promovare coerentă.

De ce turistul român alege Bulgaria, atât ca destinație de vară cât și de iarnă, în detrimentul României?

La capitolul Litoral, Bulgaria are multe hoteluri noi, cu minimum o piscină pe hotel. Ale noastre sunt 80% vechi și modernizate, cu piscine foarte puține. De asemenea, bulgarii stau bine și la tarife.

Având în vedere actualul context economic inflaționist, creșterea prețurilor la cazare și bilete de avion cu cel puțin 20%, care este profilul călătorului în 2023?

Prețurile la cazare și la transport au crescut în toată lumea. Turcia, de exemplu, are o problemă, în sensul scumpirii produsului turistic. Hotelurile de 5 stele, de lux, scumpe, au probleme. Evident, tot mai mulți turișți caută oferte mai avantajoase financiar.

Este planificarea timpurie cheia pentru o vacanță perfectă sau, dimpotrivă, last minute-ul poate aduce prețuri mai bune?

În România eu cred că este mult mai avantajos Early Bookingul, plus că Last Minute înseamnă să mergi în aeroport, să vezi ce excursii – oferte ai și să te decizi pe loc. Un last minute anunțat cu o lună înainte… este ofertă specială. În plus, la Early Booking alegi, la Last Minute… culegi!

Circulața turistică în România

2019
români 10.691.195
străini 2.683.748

2020
Români 5.944.775
Străini 453.867

2021
Români 9.326.348
Străini 878.974

2022
Români 10.914.023
Străini 1.674.310

FĂRĂ AȘTEPTĂRI DE LA AUTORITĂȚI

La 33 ani de turism în Paralela 45, mai aveți așteptări de sprijin de la autoritățile statului român? Există programe și strategii de susținere a turismului în România? Ce măsuri lipsesc și ar schimba dinamica acestui sector? Vă pun aceste întrebări pornind de la realitatea faptului că ministrul Turismului din Guvernul Ciucă a fost aproape invizibil, dar nu-mi vine în minte niciun alt ministru al acestui domeniu în afară de Dan Matei Agaton, Elena Udrea și de Mircea Dobre care a instituit o măsură de protecție pentru turiști, important, prin garanțiile obligatorii din partea agențiilor de turism!

Eu nu prea mai am așteptări de la autorități, din păcate. Și nu numai pentru garanțiile acordate turiștilor, ci mai ales pentru dezvoltarea industriei.

Există o ordonanță care garantează dreptul turistului, dar cine garantează drepturile unei agenții? Nimeni.

Cum este posibil ca noi să restituim banii, când ei au fost achitați? De ce nu dorește nimeni, nici din România, nici de la Bruxelles, să legalizeze voucherul de servicii pentru aceste calamități, deși el a funcționat bine în pandemie?

În noi „lovește” toată lumea, dar au mari așteptări, să le aducem turiști, dacă se poate mulți, să le dăm banii înapoi turiștilor la prima cerere etc.

Până și hotelurile din România vând scump către agenții și ieftin direct către turișți.

Cum au afectat inflația și teama de recesiune bugetele clienților Business Travel?

În perioada pandemiei nu a existat Business Travel. Se făceau întâlniri online. Evident, nu se poate face numai business on line, contactul dintre oameni este important. Acum au crescut bugetele corporate și tot mai mulți folosesc serviciile agențiilor, dar sunt extrem de atenți la costuri.

În acest sezon, după un 2022 foarte prost, va fi o creștere de cel puțin 50% la Litoral.

Unde călătorește Alin Burcea în 2023?

În acest an am fost în Spania, să îmi văd partenerii, să găsim modalități pentru a crește vânzările. Am fost în Antalya, în Bodrum, în Maroc, și urmează să plec în Grecia. Și, evident, cel mai mult timp din vacanța de vară îl voi petrece la apartamentul din Năvodari.

Care sunt momentele esențiale din cariera dumneavoastră ca om care a marcat turismul românesc prin Paralela 45?

Acum 33 de ani am deschis această agenție. În 1990, am înființat și Asociația Națională a Agențiilor de turism, fiind și primul președinte, la numai 26 de ani. A fost un moment important.

Am început cu turism intern, apoi cu autocare în Turcia și Grecia, am continuat cu chartere începând din 1996. În perioada 2000-2002, am fost  Secretar de stat la Ministerul Turismului, și am făcut tot ce am putut pentru dezvoltare și modernizare.

Avem aproape 50 de agenți de vânzare, avem o echipă de programe foarte bună. Încercăm să greșim cât mai puțin, să nu dezamăgim, având mare nevoie de turiștii „repetitivi”. Și, în general, nu mințim.

DESPRE BOGĂȚIE

Care sunt cei mai dificili clienți pe care i-ați avut și ce înseamnă, de fapt, un client dificil?

Clienți dificili nu există. Fiecare dintre noi poate fi „dificil”. Dacă nu îl minți și îi dai toate informațiile necesare, dacă ești alături când sunt probleme, foarte puțini turiști mai rămân „greu de gestionat”.

Avem acum, de exemplu, cazul unui turist, care a fost adus în țară când a început pandemia, și ne-a acționat în judecată pentru că nu a putut să vadă două țări, din America de Sud, conform programului său inițial. Este un turist dificil? Greu de spus. E dreptul lui!

Cât ați câștigat din activitatea dumneavoastră?

Ce să vă spun, cât am câștigat în acești ani? Am tot ce îmi trebuie, o casă mare, o familie fericită, vacanțe frumoase. Sumele nu au relevanță. Trebuie, în primul rând, să ai satisfacția că ți-ai făcut treaba bine, bani face și un speculant.

Ați sfătui un tânăr să-și deschidă acum o agenție de turism sau nu?

Da, orice tânăr poate să își deschidă o agenție, dar trebuie să învețe foarte bine, să știe sisteme de rezervări, să știe destinații. Nu recomand nimănui să deschidă o agenție după absolvirea facultății, ci după cinci ani de ucenicie.  

În lipsa unui acord scris al QMagazine, pot fi preluate maxim 500 de caractere din acest text, fără a depăşi jumătate din articol. Este obligatorie citarea sursei www.qmagazine.ro, cu link către site, în primul paragraf, și cu precizarea „Citiţi integral pe www.qmagazine.ro”, cu link, la finalul paragrafului.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Cele mai populare articole

To Top