La examenul de bacalaureat am luat 10, iar examenul de treapta a II-a nici măcar nu-l țin minte. Pentru mine au fost probe de nivel mediu, care nu mi-au pus probleme deosebite, pe care le-am susținut pentru ca a trebuit. Punct.
Am avut două examene „astrale”, pe când făceam a doua facultate, Matematică-Informatică, la Universitatea din București. La primul (anul II), Ecuații cu derivate parțiale, „am văzut moartea cu ochii” (am fost la un pas să pic anul), când am luat cel mai muncit 5 din viața mea, în re-re-, după ce am scris o teză de aproape 20 de pagini. Al doilea, în anul III, a fost cel mai fabulos examen, la Fundamentele algebrice ale informaticii, când am luat cel mai frumos 6 din viața mea, la profesorul Sergiu Rudeanu. Pur și simplu, „am văzut idei” în timpul susținerii examenului – mă uitam la mine și nu-mi venea să cred că puteam vedea idei. Dar le-am văzut și m-am simțit formidabil ca intelectual capabil de așa ceva.
Apoi, la Academia Militară, în anul II, la Dispozitive semiconductoare când am luat un 10 mare cât roata carului, la profesorul Vlădescu, în care am topit sublim toată fizica pe care o știam, cu efectul tunel și cu ecuația lui Schrodinger cu tot. A fost astral, pentru că în portofoliul distinsului universitar nota maximă aproape că nu exista. Am făcut ochii mari ca de melc, nevenindu-mi să cred ce-mi aud urechile!…
Marian Staș este profesor la Universitatea Harvard şi președintele Asociației clubul „Liderii Mileniului Trei”.
A făcut parte din grupul de specialiști numiți de ministrul Educației și Învățământului, Adrian Curaj, pentru elaborarea unei noi programe școlare pentru gimnaziu, alături de Solomon Marcus, Tincuța Apateanu, Florin Colceag, Radu Dop, Radu Gologan, Alexandru Mironov, Oana Moraru, Florin Munteanu, Manuela Prajea și Stefan Vlaston.












































