coperta-Q-209_final-1-e1503567675990
Coverstory

Cea mai scumpă geantă din lume, 432.000 euro

Dacă ai o jumătate de milion de euro îți cumperi un castel în sudul Franței sau geanta Hermes Birkin? Există oameni care au ales geanta. I-a costat 432.000 de euro. Din 1984, de când a fost creată, s-a instalat în topul industriei de lux, depășind orice creație, iar astăzi este considerată o investiție mai profitabilă decât aurul.

În luna iunie a acestui an, David Beckham i-a cumpărat soției lui, Victoria, modelul Himalaya al genții Birkin, din crocodil alb, încrustată cu diamante, cu aur alb de 18 karate, pentru care a plătit 400.000 de euro.
Nu e suficient să dispui de bani, trebuie să o obții. Să ai astăzi o geantă Birkin Hermes înseamnă că ai câștigat nu doar un trofeu. Îți este recunoscut statutul social cel mai înalt și-ți poți agăța la braț averea și blazonul. În spatele acestui obiect kult stau un marketing fabulos, meșteșug desăvârșit, o lume care aleargă după imagine și, poate, una dintre cele mai mari slăbiciuni ale femeii, după pantofi. Totuși, cum să coste atâția bani o poșetă?

Modelul Himalaya are nevoie de pielea a cinci crocodili albi de Nil. Se numește Himalaya pentru că evocă lumina de aer rarefiat de pe muntele Everest. Are rama din aur alb masiv (70 de grame), de 18 karate și este bătută în 250 de diamante care însumează 10 karate.

 

Marketingul care mizează nu doar pe bani

În primul rând, nu te așteaptă într-un magazin, în vitrină. Nu o poți comanda. Te poți înscrie pe o listă de așteptare. Asta, dacă ești admis. Pentru a fi acceptat la un magazin Hermes pe lista pentru modelul Birkin trebuie să fii un client fidel și generos al departamentelor de obiecte de casă, de cravate sau eșarfe. Odată ce îți este admis numele pe listă, nu ți se garantează că dimensiunea (sunt trei) sau culoarea pe care le vrei sunt disponibile. Când sosește o geantă, ești sunat în ordinea de pe listă. Pentru o geantă neagră sau maro, din piele de capră sau de vițel (care sunt între 6.000 și 9.000 de euro) ai de așteptat un an, cu noroc, doar șase luni. Dar, dacă o vrei din piele de struț sau de crocodil, în nuanțe deschise, așteptarea poate ajunge și la șase ani, iar prețul, la peste 100.000 de euro.
A doua variantă este de a o vâna la licitație. Modelul Himalaya, cel mai scump, există în mai puțin de zece exemplare în toată lumea și a ieșit din magazin pentru prima dată în 2014, la prețul de 300.000 de euro. A fost imediat vândut la licitație Sotheby, la 432.000 de euro.

Legenda mai spune că, din 1984 și până acum, nu există mai multe de 200.000 de genți Birkin în întreaga lume.
Licitațiile cele mai valoroase au loc pe piața asiatică și în lumea arabă, iar modele rare, cu accesorii de aur și diamante, se vând la Hong Kong și la Londra. Aici se vând exemplarele de peste 100.000 de euro.

Meșteșugul secret

Doar 17 artizani știu cum se fabrică acest model, iar instruirea fiecăruia a durat ani. Un singur om lucrează o geantă – alege și supraveghează tăbăcirea pieilor. Chiar dacă este din crocodil poros de Australia, care trăiește în ape sărate, pielea unui astfel de objet d’art trebuie să fie netedă și fină, după cele mai riguroase standarde. Artizanii aceștia solitari se ocupă mai apoi de vopsitul, croitul și cusutul podoabei, de căptușirea pe interior cu același tip de piele, care urmează să fie acoperită cu mătase. Totul este făcut manual! Ei sunt cei care aplică și accesoriile, asta însemnând și încrustarea cu nestemate.
În prețul de achiziție intră și un spa sau service, după perspectivă. O dată la doi ani, geanta se întoarce în manufacturile Hermes, unde îi este reîmprospătată pielea și redichisite accesoriile, proces care durează până la șase luni.

Istoricul

La început nu a fost Birkin vedeta casei. În 1955, se afla în circulație, de 20 de ani, dar fără mare succes, o poșetă mai voluminoasă, lucrată impecabil, care se numea sacoșa de hârtii. Până când a purtat-o Grace Kelly, care devenise de câteva luni Prințesa de Monaco. Ieșind de pe platourile de filmare („Să prinzi un hoț”, al lui Alfred Hitchcock), Grace Kelly a vrut să-și ascundă burtica de femeie însărcinată în fața ziariștilor care îi erau pe urme. Cum geanta de la Hermes era suficient de mare, și-a așezat-o cu grație spectaculoasă în față și, această fotografie, făcând înconjurul lumii cu vestea că familia princiară se înmulțește, a adus pe lume și…Kelly bag. Așa a intrat în circuit Casa Hermes, care era mult mai apreciată pe-atunci pentru eșarfe sau cravate. Principesa de Monaco a avut o legătură specială cu Hermes. De-a lungul timpului, Kelly bag, în toate culorile posibile, ca și celebrele eșarfe ale casei H au purtat-o pe actrița devenită prințesă în mai toate imaginile, i s-au lipit de stil și i-au împrumutat din faimă. Sau, poate, din popularitate.

În 1982, președintele Hermes, Jean Louis Dumas, a călătorit pe cursa Londra-Paris și a fost distribuit cu locul lângă actrița și cântăreața Jane Birkin, o englezoaică boemă, stilată, care a dat lumii o mare poveste de dragoste cu cântărețul francez Serge Gainsbourg și o melodie cunoscută în anii 70, Je t’aime…moi non plus.
După cum ea însăși a povestit, în 2012, pentru Telegraph, în timpul zborului i-a căzut poșeta și i s-au răsturnat toate mărunțișurile. Dumas a întrebat-o cum ar trebui să arate geanta perfectă de avion, iar actrița i-a răspuns scurt – cu buzunare și să se închidă strașnic! După doi ani, a apărut modelul pe care l-au imaginat împreună și, tot atunci, a început marketingul smart. Doi ani mai târziu, modelul Birkin, desenat pe o pungă de avion, detrona pentru prima dată din topul vânzărilor gențile create de Chanel.

Actrița a amenințat că-și retrage numele din titulatură, în semn de protest față de tratamentul animalelor care furnizează pielea pentru genți, despre care se spunea că ar fi jupuite de vii. Birkin s-a reconciliat mai apoi cu Hermes, după ce s-a asigurat că sunt respectate normele etice. A primit patru exemplare din modelul care-i poartă numele, însă a păstrat doar una. Pe restul le-a vândut la licitații, iar sumele colosale, de sute de mii de euro, le-a donat unor case de caritate care s-au ocupat de victimele cutremurului din Japonia sau de copiii orfani din Africa.

Avânt pe piață

Industria luxului produce anual miliarde de euro. Dintre toate produsele realizate de brandurile faimoase, doar ceasurile masculine au aceeași rată de profit pentru cumpărător. Practic, o geantă Birkin Hermes, din momentul în care îți intră în proprietate, devine mai valoroasă.
Financial Times a urmărit evoluția acestui produs și a decretat că, în 30 de ani, i-a crescut valoarea cu 500%. Aceeași publicație a arătat că gențile Birkin s-au descurcat mai bine decât piața de acțiuni din SUA sau prețul aurului. În 2016, Birkin bag a adus un profit anual de 14,2%, mai mare decât indexul S&P, de 8,7%, sau față de prețul aurului, care a scăzut cu 1,5%.

Cine sunt clienții

Colecția Victoriei Beckham are peste 100 Birkin bag, de toate dimensiunile, și valorează peste 2 milioane euro

Melanie Trump poartă și ea genți Birkin Hermes, asemenea multor femei politician și soțiilor liderilor lumii

Asemenea pieței de artă, cei mai mulți sunt anonimi. Jane Finds, reprezentanta Casei Hermes, a acordat o singură dată un interviu pe această temă revistei Vogue, în care a spus că geanta este cumpărată direct de la magazin cel mai des de bărbați, nu a dat nume, dar a spus că este deținută de case regale și de topul Forbes.
Se pare însă că mai mulți sunt cumpărătorii de ocazie, de la licitații. Celebrități din lumea întreagă, începând cu 1990, au afișat această geantă. Detașat, pe primul loc se plasează Victoria Beckham, ea însăși stilistă, cu o colecție de peste 100 de exemplare, cu o valoare estimată la 2 milioane de euro. Kim Kardhasian, Catherine Zeta Jones, Heidi Klum sunt printre cele mai avide colecționare. Există și femei politician, cum a fost Hina Rabbani (fost ministru de externe din Pakistan), din China, Malaezia și Nigeria, precum și soții de politicieni, care, dacă apar în public cu astfel de obiecte, sunt remarcate de presă.
La noi, pe Elena Udrea, geanta Birkin a costat-o imaginea publică. Nu doar într-un dosar al DNA se vorbește despre faptul că ar fi plătit 50.000 pentru un astfel de accesoriu, dar și Traian Băsescu spunea, în 2014, că ar avea șanse la Președinția țării dacă ar renunța la genți.

Modelul în această culoare, fie că este din piele de vițel, de struț sau de crocodil, a devenit emblemă, grație popularității sale, iar culoarea a intrat în vocabularul feminin orange Hermes

Creatorul de modă Răzvan Ciobanu spune că o geantă Birkin este un statement.
A fost concepută să îi fie potrivită lui Jane Birkin, stilului său vestimentar și de viață. Sigur că dacă luăm în calcul toate aceste aspecte, este un obiect care reprezintă mai mult decât funcționalitatea sa. Mi se pare la fel de celebră și aproape la fel de dorită și geanta inspirată de Grace Kelly.  După opinia mea, disperarea femeilor care nu au nimic în comun cu acest stil de viață a dus la o și mai mare isterie privind acest model. Sigur că și marketingul Casei Hermes a sporit această „disperare”. Nici măcar nu mai vorbim de design, ci despre un produs marketat PERFECT!”, spune cunoscutul stilist, care prezintă emisiunea Bravo, ai stil!, de la Kanal D. Astăzi, adaugă Răzvan Ciobanu, din păcate, geanta nu mai reprezintă un statut. „Cunosc sute de femei care își doresc această geantă, fără să aibă habar ce reprezintă. Astfel, a devenit doar o geantă scumpă, care poate spune multe despre cea care o poartă…mai puțin că are habar ce înseamnă.”
Un portret al femeii care râvnește și dobândește o astfel de geantă a fost creionat și de Marissa Stempien, un guru al modei în industria luxului. „Femeia influentă își dorește Birkin bag, pentru că îi oferă ce nu-i poate da un diamant, o rochie sau averea pe care o ține în casă sau în bancă. Îi înfățișează lumii, printr-un obiect, că are putere și nu doar avere. A câștigat o bătălie.”
Geanta Birkin poate că nu este un senzor după care măsori femeia zilelor noastre. Dar este, cu siguranță, cea care schimbă percepția femeii despre sine – grația și spiritul care definesc feminitatea trebuie să fie asociate cu succesul și puterea.

Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top