Bogdan Chiritoiu Q Magazine
„Începând din anul 1990, Bogdan Chirițoiu este membru al PNL"
Revista

Revoltă, acuzații și DNA la Consiliul Concurenței

Procurorii DNA anchetează de ce Consilul Concurenței nu a finalizat nici după patru ani o investigație care privește firmele Siveco și Teamnet International. Siteul luju.ro, specializat pe justiție, face o trecere în revistă a cazului. În afara suspiciunilor pe care le au procurorii anti-corupție, Bogdan Chirițoiu, aflat la al doilea mandat de președinte al Consiliului Concurenței, se confruntă și cu acuzații de fraudă, aduse chiar de subalternii săi.

Irina Socol, alte denunțuri?

Conform luju.ro, „procurorii DNA  au năvălit în biroul preşedintelui Chirițoiu, precum şi în cel al directoarei de la Direcţia licitaţii, căutând în principal documente legate de consorţiul Teamnet (firma care a aparţinut ex-deputatului Sebastian Ghiţă) – SIVECO (firma aparţinând afaceristei condamnată penal Irina Socol). Informațiile noastre spun că ancheta DNA ar viza de ce Consiliul Concurenței trenează de 4 ani investigația privind implicarea consorțiului într-o licitație IT de 12 milioane euro, care a avut loc în 2008 la APIA. De asemenea, ar fi investigate și legăturile dintre Irina Socol și Bogdan Chirițoiu, în urma unor denunțuri făcute de patroana SIVECO. Deocamdată nu s-a început urmărirea penală împotriva vreunei persoane, însă ancheta penală a DNA nu e singura problemă pentru șeful Consiliului Concurenței care conduce instituția din 2009 și se află la al doilea mandat de președinte.”

irina socol q magazine

„ Îmi pare foarte rău că am luat parte la tot sistemul de compromisuri care a fost o practică cvasi-generalizată până acum câţiva ani”


DE CE ÎL FINANŢA IRINA SOCOL PE VIRGIL MĂGUREANU. DENUNŢ INTEGRAL

Funcţionari din cadrul instituției l-au sesizat recent printr-un memoriu pe prim-ministrul Sorin Grindeanu despre faptul că la Consiliul Concurenţei ar fi favorizate sistematic o serie de companii multinaţionale, care, în loc să fie amendate cu sume între 2 – 10% din cifra anuală de afaceri pentru practicile anticoncurenţiale din piaţă, cum prevede legea, sunt favorizate sau puse să plătească sume infime, cu efectul prejudicierii bugetului de stat.

 

Chirițoiu favorizează multinaționalele?

În sesizarea trimisă premierului Sorin Grindeanu de angajații Consiliului se arată:

„În perioada 2009-2016, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chirițoiu, a iniţiat şi promovat mai multe modificări legislative în domeniul concurenţei… modificările legislative au vizat şi determinarea unui mod discreţionar de deschidere/închidere a investigaților, iar stabilirea cuantumului amenzilor aplicate de instituţie fiind făcută într-o manieră ilegală sau cel puţin nefirească. Enunțăm, în continuare, doar câteva dintre deciziile unde cuantumul amenzilor acordate societăţilor implicate (ATENŢIE aproape exclusiv entităţi multinaţionale) a fost fixat, prin negociere, de preşedintele Bogdan Chiriţoiu cu părţile implicate. Menţionăm că la aceste negocieri nu au fost prezenţi alţi membri ai plenului Consiliului Concurenţei.

tabel prejudicii estimate

Diferenţele între cuantumul aplicat şi valoarea care ar fi putut fi aplicată este, aşa cum se vede, de aproximativ 198.162.215 de Euro.

Aceste sume, chiar la nivelul lor scăzut, NU SUNT ÎNCASATE, aşa cum au fost negociate de preşedintele Bogdan Chiriţoiu. Putem considera că diferenţa constată, numai la aceste opt investigaţii, este mult mai mare la nivelul întregii activităţi a Consiliului Concurenţei şi, în opinia noastră, reprezintă un potenţial prejudiciu adus bugetului de stat.”

Autorii sesizării obţinută de reporterii Luju.ro mai acuză faptul că instituţia abdică de la rolul ei stabilit prin lege şi că face jocul unor multinaţionale întrucât din anul 2012, prin HG 390/2012 – emisă de fostul premier Răzvan Mihai Ungureanu – s-a înfiinţat un Colegiu Consultativ al Consiliului Concurenţei „care are printre alte atribuţii şi selectarea viitorilor membri ai plenului Consiliul Concurenţei” printr-o procedură subiectivă şi vicioasă din următoarele considerente:

Membrii Colegiului Consultativ sunt reprezentanţi ai unor Societăţi Comerciale, Fundaţii, Asociaţii care fac, sau pot face, obiectul investigaţiilor Consiliului Concurenţei. Aceştia au fost numiţi de Preşedintele Consiliului Concurenţei, fără validarea prealabilă a plenului aşa cum prevede legea, context în care acest colegiu funcţionează nelegitim ca urmare a viciului de procedură.

Aşa cum se observă, din componența Colegiului Consultativ remarcăm prezenţa unor personaje cel puţin incompatibile:

  • Steven van Groningen, Preşedintele Patronatului Bancar din România, participant la manifestaţiile antiguvernamentale din Piaţa Victoriei, alături de alţi reprezentaţi ai altor companii multinaţionale din România.
  •  Anca Harasim, Preşedintele AMCHAM România.
  •  Mihai Bogza, reprezentatul Investitorilor Străini în România (FIC România), reprezentat practic al tuturor firmelor multinaţionale, investigate de Consiliul Concurenţei.
  • Radu Merica, fost preşedinte al Camerei de Comerţ Româno-Germane, actualmente implicat şi în activităţile de salubritate din Bucureşti (Firma REBU).

Este foarte probabil ca la o analiză atentă a structurii şi a modului de numire a membrilor Colegiului Consultativ, analiză efectuată de organele competente de control din România, să fie constate şi alte multe incompatibilităţi.

Colegiul Consultativ a promovat un tip de evaluare care nu are la bază un set de criterii obiective care să fie aduse la cunoştinţă candidaţilor pentru departajare ca urmare a interviurilor.

La selectare nu se ţine cont de prevederile Legii nr. 21/1996, care face referire expresă la experienţa profesională şi probitatea morală a celor selectaţi; (Ex.: au fost selectate persoane care nu îndeplinesc criteriile de experienţă profesională, persoane care au suferit condamnări penale sau sunt urmărite penal, ori persoane care au depăşit numărul de mandate prevăzute de lege).

Secretarul Colegiului Consultativ este angajat al Consiliului Concurenţei, fiind în acelaşi timp şi şeful de cabinet al Preşedintelui CC, caz de incompatibilitate clară.

Consiliul Concurentei Q Magazine

Consiliul Concurenței este autoritatea administrativă autonomă care are drept scop protejarea și stimularea concurenței pentru asigurarea unui mediu concurențial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor din România

Înregistrările interviurilor nu pot fi folosite pentru eventualele plângeri ale celor respinşi, iar procesul de selecţie realizat de Colegiul Consultativ NU POATE FI CONTESTAT de candidaţii nemulţumiţi sau alte persoane.

Din totalul îndatoririlor prevăzute de lege (HG 390/2012), Colegiul Consultativ nu a îndeplinit decât una, respectiv selectarea membrilor CC, aspect care evidenţiază clar scopul pentru care a fost creat.

Concluzie: Din motivele invocate mai sus, putem aprecia că actuala componenţă a plenului Consiliului Concurenţei, pe fondul viciului de procedură, şi implicit a abuzurilor comise de Preşedinte, este ilegal constituită pentru toate numirile care au fost făcute după intrarea în vigoare a HG 390/2012.

Măsuri imediate ce se impun:

  1. Pentru a avea un tablou exact şi concret cu situaţia reală din Consiliul Concurenţei, este necesar un control riguros din partea Corpului de Control al prim-ministrului precum şi a tuturor organelor abilitate să facă această analiză;
  2. Sesizarea A.N.I. cu privire la situaţiile de incompatibilitate din cadrul Colegiului Consultativ precum şi a poziţiei domnului Angliţoiu George care este în acelaşi timp angajat al Consiliului Concurenţei, cât şi secretar al Colegiului Consultativ;
  3. Intervenţia de urgenţă a Guvernului României pentru schimbarea Secretarului General şi a Secretarului General Adjunct al Consiliului Concurenţei (care se face conform legii, prin decizie a Prim Ministrului);
  4. Numirea unui nou Secretar General şi Secretar General Adjunct al Consiliului Concurenţei care, în cel mai scurt timp (maxim 30 zile), să elaboreze pachetul legislativ, inclusiv ROF-ul instituţiei şi modul de numire a membrilor plenului CC;
  5. Abrogarea HG 390/2012 pentru numirea şi constituirea Colegiului Consultativ al Consiliului Concurenţei;
  6. Transmiterea spre Comisiile de Specialitate ale Parlamentului României a propunerii modificării Legii nr. 21/1991 (Legea Concurenţei, republicată în MO al României, partea I, nr.153/29.02.2016);
  7. Analiza eventualelor prejudicii aduse mediului de afaceri, precum şi bugetului de stat, ca urmare a unor decizii luate de Consiliul Concurenţei, în domenii precum Sănătate, Silvicultură, Sport, Energie, Agricultură, Retail, Armament.
  8. În acest moment, a fost iniţiată o nouă procedură de selecţie pentru ocuparea a două posturi de consilier de concurenţă.
Click pentru a comenta

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top